PINT is dé bierconsumentenvereniging van Nederland. Wij zijn een vereniging van kritische bierliefhebbers.
Het begin
“Het gaat ons er niet om zuipschuiten te kweken. Het gaat ons om selectief en bewust bierdrinken.” Met deze woorden opent toenmalig hoofdredacteur Nico van Dijk de allereerste PINT Nieuws. Deze verschijnt op 1 oktober 1980.
PINT wordt eind 1980 opgericht uit onvrede met de erbarmelijke staat waarin de Nederlandse biercultuur zich op dat moment bevindt. Na jaren van overnames en sluitingen telt Nederland aan het einde van de jaren zeventig nog slechts 14 brouwerijen, die gezamenlijk nog slechts 40 bieren brouwen. Met pilsener als de dominante biersoort kan gerust worden gesteld dat Nederland als bierland in 1980 is veranderd in een pilswoestijn. Slechts een enkele brouwerij brengt nog een ander bier dan pilsener op de markt.
Enkele bierliefhebbers zien de teloorgang van de Nederlandse biercultuur met lede ogen aan. Zij worden lid van de Engelse bierconsumentenvereniging CAMRA (wat staat voor Campaign for Real Ale), die in 1971 is opgericht met het doel de Engelse biercultuur nieuw leven in te blazen. En met succes: al snel groeit CAMRA uit tot een vereniging met meer dan 50.000 leden.
CAMRA en PINT
Eén van de Nederlandse CAMRA-leden vindt dat wat in Engeland kan ook in Nederland moet kunnen. Begin 1980 plaatst hij een oproep in ‘What’s Brewing’, het magazine van CAMRA. Deze oproep leidt er toe dat in een groep mensen bij elkaar komt, die vervolgens een verzoek indient bij CAMRA om een Nederlandse afdeling op te richten. CAMRA wijst dit verzoek echter af omdat Nederland niet tot haar werkterrein behoort.
De initiatiefnemers zitten niet bij de pakken neer en besluiten een eigen vereniging op te richten. Op 14 oktober 1980 worden bij de notaris de statuten ondertekend en met een startkapitaal van 50 engelse ponden, geschonken door CAMRA, is de vereniging PINT een feit. Het eerste bestuur van PINT wordt gevormd door Nico van Dijk, Casper van Gijn, Rob Gras, Ben Kegge en Paul van Oosterom.
Missie geslaagd
PINT stelt zich ten doel het bevorderen van de biercultuur in Nederland en het informeren en behartigen van de belangen van de Nederlandse bierconsument. En gaat meteen aan de slag. Allerlei activiteiten worden ontplooid. Zoals het uitgeven van het tweemaandelijkse PINT Nieuws en het organiseren van succesvolle bierfestivals, bierproefavonden door het hele land en excursies naar brouwerijen. Het PINT-bokbierfestival groeit uit tot het grootste bierfestival van Nederland. Daarnaast brengt PINT incidenteel informatieve biergidsen uit en houdt zij gerichte consumentenacties. Mede of misschien wel juist door de activiteiten van PINT leeft de Nederlandse biercultuur langzaam maar zeker op vanaf het begin van de jaren tachtig.
Vandaag de dag is Nederland weer een bierland van allure. Rond de 800 brouwerijen en brouwerijhuurders brouwen inmiddels een ruime variëteit aan bieren in vele stijlen. Steeds meer mensen ontdekken deze bieren.