Brief aan minister Beljaarts

Bierconsumentenvereniging PINT heeft een ‘open brief’ geschreven aan minister Beljaarts, Ministerie van Economische Zaken, betreffende het onderwerp ‘Bescherming van bierconsumenten in de horeca en betere informatievoorziening’.

Betreft: Bescherming van bierconsumenten in de horeca en betere informatievoorziening

Geachte heer Beljaarts,

Namens PINT, de Nederlandse bierconsumentenvereniging, wil ik graag enkele punten aandragen die bijdragen aan een verbeterde bescherming van bierconsumenten en een grotere transparantie in de horeca. Wij willen de consument meer duidelijkheid bieden over wat hij of zij koopt, en vooral wat men daar daadwerkelijk voor betaalt.

Allereerst constateren we dat in de retail de prijs per liter of kilogram altijd duidelijk vermeld staat, zodat consumenten weten waarvoor ze betalen. Dit is echter niet het geval in de horeca, waar het vaak onduidelijk is hoeveel bier men krijgt voor een bepaalde prijs. Daarnaast worden er soms ondeugdelijke glazen op de markt gebracht, waarvan de vorm doet vermoeden dat ze de standaardmaat bevatten, maar die in werkelijkheid minder inhoud bieden. Dit leidt tot misverstanden en ongemak bij de consument.

Wij pleiten daarom voor een wettelijke verplichting van een maatstreepje op het glas, zodat consumenten kunnen zien hoeveel bier er daadwerkelijk in hun glas zit. Daarnaast zouden we willen dat de verkoopeenheid (bijvoorbeeld per 0,3 liter, 0,5 liter, etc.) expliciet vermeld wordt op de menukaart, zodat men vooraf precies weet hoeveel men betaalt per hoeveelheid bier.

Ten tweede willen wij aandacht vragen voor de informatie die wordt verstrekt over het bier zelf. Wij stellen voor om bij bieren altijd de brouwlocatie op het etiket of label te vermelden, zodat consumenten weten waar hun bier vandaan komt. Dit is vooral relevant bij huurbrouwerijen, waar soms bieren worden gepresenteerd als lokaal, terwijl ze in werkelijkheid in het buitenland gebrouwen kunnen zijn. Bovendien vragen wij om de vermelding van de volledige ingrediëntenlijst op het etiket, en niet alleen de allergenen, zodat consumenten goed geïnformeerd zijn over wat er in hun drankje zit. Tot slot zouden we graag zien dat naast de houdbaarheidsdatum (THT) ook de botteldatum wordt vermeld. Dit zou consumenten een beter idee geven van hoe vers het bier is en hen helpen bij het maken van weloverwogen keuzes.

PINT gelooft dat deze maatregelen niet alleen de transparantie voor bierconsumenten zullen vergroten, maar ook de kwaliteit van het aanbod in de horeca (en voor de etikettering in de retail) ten goede zullen komen. We vertrouwen erop dat u deze punten zult overwegen en hopen dat er ruimte komt voor verdere gesprekken om deze zaken te realiseren.

Met vriendelijke groet,

Jack Apallius de Vos
Voorzitter PINT
www.pint.nl