Opinie PINT op biercijfers 2023

Opinie PINT op biercijfers 2023

Op 7 februari j.l. berichtte Nederlandse Brouwers over de ontwikkelingen in de biermarkt in Nederland. De cijfers over 2023 lieten een licht dalende trend zien op de volumes. Verder kiest de Nederlandse bierdrinker steeds bewuster voor bier met een lager alcoholpercentage. Nederlandse Brouwers roept het nieuwe kabinet op te kiezen voor gerichte maatregelen om een overmatige alcoholconsumptie of drinken onder de 18 jaar, tegen te gaan. Daarnaast roepen de brouwers de formerende partij op de belastingverhoging op alcoholvrij bier terug te draaien door een nultarief in te voeren.

PINT ondersteunt deze oproepen volledig!

Speciaalbier

Uit onderliggende cijfers blijkt dat de markt voor speciaalbier gelukkig niet dalend is. PINT heeft zich altijd sterk gemaakt voor dit segment. Waar schappen in de supermarkt vroeger volstonden met pils zijn mede door PINT inmiddels supermarkten gevuld met een keur aan andere bieren. Ook de horeca biedt hier meer en meer andersoortige bieren aan, met en zonder alcohol. Het aantal brouwers dat gericht is op dit segment is afgelopen jaren gestaag gegroeid en we kennen inmiddels zo’n 900 brouwerijen (inclusief zogenaamde huurbrouwers). Zeker, er is afgelopen jaar geen stijging meer geweest in deze categorie kleinere brouwers, en dat betreuren wij als bierconsumenten, maar dat neemt niet weg dat we zeer tevreden mogen zijn over de ontwikkelingen op deze markt van speciaal bieren.

Prijs van het bier

Waar Nederlandse Brouwers terecht op focust zijn de ontwikkelingen op het gebied van accijns. PINT wil zich met hen hard maken voor een eerlijke heffing op bier, in lijn met beleid op dit gebied bij omliggende landen. De huidige Nederlandse wetgeving is niet stimulerend voor Nederland Bierland als onderdeel van ons culturele erfgoed. Dat neemt niet weg dat de prijzen in de horeca en in de schappen van de supermarkt afgelopen jaren fors zijn gestegen. Slecht nieuws voor bierconsumenten die op een betaalbare manier willen genieten van bier. Zo prijst bier zich uit de markt. Het zou mooi zijn als met name grotere brouwers zich meer richten op continuïteit dan op korte termijn winstgevendheid.

Verantwoord alcoholgebruik

Zoals gezegd, ons motto als PINT is: ‘voor biergenieters’. Wij pleiten vooral niet voor veel maar voor lekker. Daarbij hoort ook zo nu en dan eens wat anders. Waar met name grotere brouwers de voorkeur hebben voor volume, zien wij het voor ons dat assortiment bepalender is, ook op gebied van alcoholvrij bier.

Wij nodigen Nederland Bierland uit om mee te denken over een verantwoorde, betaalbare wijze van genieten van bier. Zo hou je de Nederlandse biercultuur in stand!